Jdi na obsah Jdi na menu
 


Do leteckého nebe odešel Miloslav Vítek, zvaný Bulhar

1. 3. 2020
Dne 27. února 2020 zemřel v táborské nemocnici pilot, kamarád a dobrý člověk Sláva "Bulhar" Vítek.

Miloslav Vítek se narodil 27. listopadu 1934 v Hradci Králové. Po ukončení střední školy se přihlásil do leteckého učiliště v Prostějově. V roce 1954 po ukončení leteckého učiliště nastoupil k  19.stíhacímu leteckému pluku do Českých Budějovic.  V roce 1957 na podzim byla ukončena výstavba betonové dráhy v Bechyni a příslušníci 9.slp společně s 19.slp zahájili letecký výcvik z nového letiště s letouny Aero Letov C-2 a MiG-15. „Bulhar“ po přemístění 9. stíhacího leteckého pluku od roku 1957 až do ukončení aktivní letecké činnosti v roce 1985 působil u stejného leteckého útvaru (VÚ9125) na letišti Bechyně. Během své letecké kariéry nalétal celkem 3040 hodin na typech C-5, C-2, S-199, JAK-11, MiG-15, MiG-19, MiG-21 a L-29.

V průběhu své aktivní letecké služby zastával funkce od řadového stíhacího pilota po velitele letky a v závěru své letecké kariéry osm let vykonával funkci zástupce velitele 9. stíhacího leteckého pluku pro letecký výcvik. Jako velitel výcvikové letky a hlavně jako zástupce velitele pluku se významnou měrou podílel na beznehodovém výcviku létajícího personálu pluku.

V roce 1977 za dosahované výsledky v leteckém výcviku mu byl udělen titul „Zasloužilý vojenský letec ČSSR“.

V roce 1979 byl nucen provést katapultáž z dvoumístného letounu MiG-21UM z technických příčin v malé výšce. Svým rychlým a správním rozhodnutím zachránil život i druhého člena posádky.

Od roku 1980 byl vedoucím akrobatické skupiny „BOX“ na letounech MiG-21F. Skupina úspěšně navázala na tradice akrobatické skupiny BOXu „Patrikovců“ na letounech MiG-19 a MiG-21 v období let 1963 – 1969. Nový BOX „Vítkovců“ v průběhu pěti let se svou vysokou pilotáží skupinové akrobacie úspěšně reprezentoval československé vojenské letectvo na leteckých dnech Květů a při různých slavnostních příležitostech. Po odchodu mjr. Kaštánka ze skupiny v dubnu 1985 při nácviku s novým členem skupiny došlo k letecké nehodě, při kterém zahynul mjr. Hašlar.  Po této nešťastné události činnost skupiny byla ukončena. Pplk Vítek svoji aktivní leteckou činnost podle tehdejších pravidel ukončil letecký výcvik těsně před dovršením 50 let říjnu 1985. Na svůj poslední let občas zavzpomínal vždy trochu smutně, ale očička se mu rozsvítila, když pokračoval ve vyprávění, že na poslední let ho vypravil jako technik letounu syn Milan. 

Po skončení aktivní letecké služby vykonával funkci staršího operačního důstojníka - letovoda na velitelském stanovišti 1. stíhací letecké divize v Bechyni. Jeho entuziazmus pro letectví charakterizuje i to, že za 2 roky se vycvičil na letovoda navedení 1. třídy. Někteří jeho mladší kolegové na sále to nestihli ani za 10 let.

K 1. 1. 1990 odešel do zálohy.

Po roce 1990 po obnovení činnosti svazu letců aktivně se zúčastňoval organizovaných klubových akci. Náměstkem Ministra obrany Ing.Antonínem Radou nu byl mu byl v minulém roce udělen Pamětní odznak gen.Karla Janouška.

Poslední rozloučení s našim kamarádem se koná dne 11. 3. 2020 v 11.00 hodin ve smuteční kapli na hřbitově v Bechyni.

Čest jeho památce !

Autor: Ing.Jozef Moczi