Jdi na obsah Jdi na menu
 


L-159 T2 pro Vzdušné síly AČR

   

     Aero Vodochody úspěšně zalétalo první modifikovaný L-159T2 „6028“ pro                  Vzdušné síly AČR

l-159.jpg

Ve čtvrtek 2. srpna se na Letišti Vodochody uskutečnil první let nového dvoumístného letounu Aero L-159T2 ev. č. 6028, určeného pro Vzdušné síly Armády ČR. Letoun během prvního třicetiminutového letu pilotovali zkušební piloti Aera Vodochody – Vladimír Kvarda a David Jahoda*.

            kvarda1.jpg                 jahoda-david.jpg

                 Vladimír Kvarda                                      David Jahoda

Vzdušné síly AČR si objednaly modifikaci celkem tří dvoumístných letounů L‑159T2 za účelem pokročilého výcviku pilotů na základě smlouvy s výrobcem ze září 2016. Všechny tři stroje, určené pro 213. výcvikovou letku na 21. zTL v Čáslavi, mají být dodány do konce letošního roku. Letoun ev. č. 6028 by měl být předán armádě ke zkráceným vojskovým zkouškám v září, dodání zbývajících dvou strojů ev. č. 6031 a 6038 se předpokládá do půlky prosince. Současně s tím proběhne certifikace a přeškolení instruktorů i pozemního personálu. Všechny tři stroje jsou modifikovány z  jednomístných L-159A, dodaných původně v roce 2002 na 32. zTL v Náměšti nad oslavou, které byly následně dlouhodobě uložené ve Vodochodech.

Aero dosáhlo dalšího významného milníku. Díky spolupráci s naším národním zákazníkem získal program L-159 nová vylepšení. Na základě požadavků českých vzdušných sil dodáme další dvoumístné letouny, které jsou schopné plnit pokročilý výcvik pilotů a zároveň jsou nyní vybavené i pro vojenské operace,” řekl president a předseda představenstva Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Nové dvoumístné letouny standardu L-159T2 mají oproti již používaným spárkám L-159T1 celou řadu významných vylepšení, převážně ve výbavě kabiny obou pilotů a v palivových systémech, a jsou plně kompatibilní s použitím NVG. Každý z kokpitů je dovybaven dvěma víceúčelovými displeji 5 x 7 palců a novou verzí vystřelovacího sedadla VS-20. Letoun je také oproti původní verzi L-159T1 uzpůsoben pro tlakové čerpání paliva včetně přídavných palivových nádrží, a bude u něj tedy možné provádět tzv. „Hot Refueling“. Radar Grifo-L, běžně používaný v jednomístné verzi L-159A, je nyní postupně integrován do všech dvoumístných strojů, které v Aeru Vodochody procházejí modernizací na standard L-159T1+ během předepsaných prací PP2000 a verze L-159T2 jej bude mít nainstalovaný již od počátku. Výrobce dále proklamuje vybavení strojů L-159T2 systémem vlastní ochrany v podobě výstražného radiolokačního přijímače Sky Guardian 200 a výmetnic klamných cílů Vinten Vicon 78 z původních jednomístných strojů, takže na palubní desku v přední kabině se opět vrátí malá obrazovka RWR a ovládací panely integrovaného systému vlastní ochrany. Původní spárky L-159T1 toto vybavení neměly instalováno. Výrobce zatím neupřesnil, do jaké míry bude smět verze T2 používat ostrou řízenou munici. Původní spárky L-159T1 totiž mají redukovanou konfiguraci podvěsů, na které lze z řízené munice navěsit pouze registry střel Sidewinder a Maverick. Zmíněná redukovaná konfigurace podvěsů totiž vyplynula z tehdejšího požadavku na urychlení programu a jeho co nejmenší náklady. V případě požadavků na úplné ověření reálné (ostré) výzbroje, shodné s L-159A, by totiž musely proběhnout nejen doplňkové zkoušky v rámci letové obálky, ale i zkoušky přesnosti zbraní zaměřovaných bez pomoci RL. Stejně tak výrobce ještě nespecifikoval, zda verze T2 bude disponovat i palubním vyvíječem dusíku OBIGGS, který tímto plynem plnil prostor nad hladinou paliva v nádržích L-159A.

Použití nových vystřelovacích sedaček  VS-20 bylo na základě požadavku Armády ČR, která požadovala rozšíření režimů katapultáže pilotů v dvoumístném letounu. Sedadla VS-20 v dvoumístné verzi letounu L-159 tedy umožnují čtyři způsoby katapultáže, z nichž dva jsou nové (viz grafika níže):
1. Každý pilot se katapultuje samostatně
2. Pilot na zadním sedadle katapultuje oba piloty v pořadí zadní-přední
3. Nově: Pilot na předním sedadle katapultuje oba piloty v pořadí zadní-přední
4. Nově: Každý z pilotů katapultuje oba piloty v pořadí zadní-přední

Vývoj nového typu sedadla probíhal v Aeru Vodochody pod dohledem Vojenského technického ústavu letectva a PVO. Samotná výroba sedadel řady VS probíhá ve společnosti Zlín Aircraft, tradičního dodavatele Aera Vodochody. Dodavatelem nových pyropatron s elektrickou iniciací je pardubická Explosia.

Nová sedadla byla vyvinuta tak, aby vyhověla konkrétním požadavkům zákazníka, kterým je Armáda ČR. Konstrukčně vychází z původního sedadla VS-2, namísto části pyropatron, které jsou u staršího typu iniciovány mechanicky, byly instalovány elektricky iniciované pyropatrony. Nová sedadlo má plně elektrický systém spuštění katapultáže a díky integraci termální baterie disponuje záložním módem,“ vysvětlil Miloš Trnobranský, vedoucí vývoje v Aeru Vodochody.

Spolehlivost modernizovaného sedadla VS-20 ověřil ostrý test v letounu L-59 (ev. č. 0101), jenž se uskutečnil na Letišti Vodochody. Úspěšná katapultáž proběhla na zemi, tedy při nulové výšce a nulové rychlosti. Role pilota v testovaném sedadle se ujal zasloužilý figurant Oskar, jenž v minulosti absolvoval už několik podobných testů. Jedná se samozřejmě o plastovou figurínu.

Nově modifikované letouny L-159T2 by měly zabezpečit nejen potřebnou úroveň a efektivitu při výcviku pilotů pro letouny L-159A, ale především umožnit celkovou změnu v koncepci výcviku u 213. letky při přechodu na nadzvukové Gripeny. Na ty přecházejí od předloňského roku první piloti, kteří mají zkušenosti pouze s letouny L-39C/ZA a L-159T1. Cíl tohoto „experimentu“ je zřejmý, urychlit přechod mladých pilotů na JAS-39 vynecháním „povinného“ kolečka služby na L-159A u 212. letky, a tím omladit letový personál na Gripenech, jehož věkový průměr je poměrně vysoký. Původně se totiž na Gripen přeškolovali zjednodušeně řečeno piloti okolo 33. roku věku s celkovým náletem cca 800 hodin, kteří absolvovali kompletní bojový výcvik na L-159A u 212. letky, zatímco nově by se měli na JAS-39 dostat vybraní piloti po krátkém přeškolení na L-159T1+/L-159T2 u 213. výcvikové letky s celkovým náletem cca 500 hodin a věkem přibližně 29 let. Nezbývá než doufat, že nové stroje tomuto procesu výrazně pomohou.

Poznámka* – David Jahoda je bývalým příslušníkem Vzdušných sil AČR, který v letech 1997-2003 absolvoval výcvik u 34. zŠL v Pardubicích na typech Z-142CAF, L-29 a L-39C Albatros. V roce 2003 se přeškolil na L-159 u 42. stíhací letky v Čáslavi (později 212. taktická letka). V roce 2006 létal jako vedený pilot v „Display teamu ALCA.“ ve dvojici s npor. Tomášem B., který v současné době létá jako instruktor v pardubickém CLV. Ve stejném roce se npor. David Jahoda zúčastnil i ostrých střeleb na cvičení North Arrow 2006 ve švédském Vidselu.

Článek převzat z internetových stránek CZECH AIR FORCE